Aj napriek tomu, že máme rok 2022 je servis predných tlmičov v našich končinách prakticky stále len v plienkach. Profesionálni jazdci motocrossu a endura zväčša v tejto oblasti zaškolovať nepotrebujú a vedia, aké podstatné je mať podvozok v dobrej kondícií a ako často sa venovať jeho servisu. Na servis zadného tlmiča sa pozrieme v inom, samostatnom článku. Poďme sa teda pozrieť na tie predné.
Prečo servisovať predné tlmiče na motorke?
Úlohou tlmičov na motorke je filtrovať nerovnosti a udržať ťa spolu s motorkou na ceste alebo na trati. Naše cesty nepatria medzi tie najlepšie a tlmiče na nich dostávajú poriadne zabrať. Miestami už nejazdíme po ceste a obchádzame jamy, ale jazdíme v jamách a hľadáme cestu. Prípadne cesty typu pripomínajúce viac 50 odtieňov šedej ako cestu sú bežným javom. A toto všetko tie tlmiče musia znášať. Možno si to ani neuvedomuješ, ale zabrať im dávaš aj pri brzdení, prejazdom cez retardéry, jazdou v centre mesta po kockách a podobne. Tlmiče pracujú vždy a za každých okolností.
Ako často servisovať predné tlmiče na motorke?
Toto je pomerne individuálne. Záleží podľa toho, koľko si toho najazdil, v akých podmienkach a podobne. Ľudí v našom okolí a našich zákazníkov sa snažíme postupne naučiť, aby rovnako ako na výmenu oleja a filtrov, dbali aj na servis predných tlmičov. Veľa ľudí razí pri predných tlmičoch teóriu, pokiaľ netečú, nepotrebujú servis. A toto je veľký omyl. Keď začnú tlmiče tiecť, je to už len posledným znakom konca ich životnosti. To totiž značí, že tesniace krúžky (guferá) ktoré zabraňujú úniku oleja z tlmiča už prestali plniť svoju úlohu a olej cez ne preniká z telesa tlmiča von. Toto je už krízová situácia kedy je viac ako potrebné navštíviť servis.
OFFROAD jazdci
Pri OFFROAD jazdení je to pomerne jednoduché. Hobby jazdec ktorí sa ide z času na čas previesť na trať, sem tam otočí pretek v kategórií hobby, občas sa povozí po lúke za domom alebo po poľnej ceste (pokiaľ sú v jeho vlastníctve), tomu stačí tlmiče pri pravidelnom používaní servisovať raz ročne. Bežne postačuje malý servis, kedy mu vymenia v tlmičoch olej, guferá a prachovky. Pokiaľ už majú tlmiče čo to za sebou, treba vymeniť aj púzdra vo vnútri tlmiča. Profesionálni MX a enduro jazdci servisujú tlmiče podľa počtu motohodín. Tam tento servis vykonávajú niekoľko krát ročne.
ONROAD jazdci
Mnoho z vás ostane šokovaných, ale áno, aj na motorke jazdiacej po ceste treba vykonávať servis tlmičov (veď aj na aute to robíš a tiež s ním chodíš po ceste). Rovnako, ako pri OFFROAD jazdení, tak aj pri aktívnom ONROAD jazdení odporúčame vykonávať servis predných tlmičov raz ročne. A je úplne jedno, či máš Yamahu R1 alebo Piaggio, či KEEWAY. Olej v tlmičoch nájazdom kilometrov a vekom degraduje, stráca potrebné vlastnosti a postupne prestáva plniť svoju úlohu. Odjazdíš na motorke alebo skútriku sezónu, zaparkuješ do garáže, zazimuješ, na jar vytiahneš, preštartuješ, zanesieš do servisu na výmenu oleja a filtrov v motore a vtedy si daj spraviť aj predné tlmiče. Nerob ich cez zimu. Tlmiče stoja, guferá sú z gumy ktorá schne a ak máš v garáži zimu, stiahnu sa a na jar keď dáš mašinu dole zo stojana ti začnú tiecť. Nechaj si to spolu s výmenou oleja v motore na jar a na svoj podvozok sa budeš môcť spoľahnúť počas celej sezóny. Ak najazdíš za sezónu 500km po rovnej asfaltovej ceste, olej v tlmičoch bude prakticky ako nový. Je teda aj na tvojom osobnom úsudku po akých cestách si jazdil, koľko kilometrov si spravil a aký je tvoj jazdný štýl. No určite im venuj pozornosť aj v takýchto prípadoch a keď nie hneď po roku, urob servis po ďalšej sezóne, lebo predsalen, olej degraduje aj vekom, nie len kilometrami a zaťažením.
Kde mi urobia servis predných tlmičov na motorke?
Máš na výber dve možnosti. Buď si servis predných tlmičov spravíš doma sám pomocou návodov a videí, alebo navštíviš špecializovaný moto servis, v ktorom pracuje mechanik ktorý sa rozumie remeslu a vie čo robí. Nikdy nevieš čím ťa tvoje tlmiče môžu prekvapiť, alebo aký servis je na nich potrebné vykonať. Chalani v servisoch ktorí spravia ročne niekoľko desiatok tlmičov často krát už aj bez rozobratia tlmiča vedia, či je potrebná aj výmena púzdier alebo bude stačiť len výmena oleja, gufier a prachoviek. Rovnako tak vedia akého výrobcu prachoviek, gufier, púzdier a oleja zvoliť.
Akého výrobcu oleja, gufier, prachoviek alebo púzdier si vybrať?
U nás v PanterMoto používame guferá od ARIETE, SKF, ATHENA alebo ALL BALLS. Prachovky používame taktiež od ARIETE, SKF alebo All Balls. Tlmičové oleje od Putoline, Bel-Ray, prípadne originálne SHOWA, KAYABA a OHLINS. Púzdra najčastejšie ProX, All Balls alebo originálne podľa výrobcu motocykla.